South China Morning Post

South China Morning Post (lühend SCMP) on Hongkongis paiknev erihalduspiirkonna suurim ingliskeelne päevaleht. Tegemist on ühe olulisema Ida-Aasia ingliskeelse ajalehega, mistõttu on SCMP esmaallikaks suurele osale ingliskeelsest meediast. Kuigi trükiarv on suhteliselt tagasihoidlik 100 000 eksemplari, siis internetikülastusi kaasates loeb South China Morning Posti umbes 50 miljonit lugejat.[1]

South China Morning Post
SCMP logo.svg
Tüüp Päevaleht
Omanik Alibaba Group
Asutatud 1903
Toimetus Hongkong
Trükiarv 100 000

AjaluguRedigeeri

South China Morning Post asutati 1903. aastal Briti koloniaalvõimu ajastul.[1]

1997. aastal, kui Suurbritannia võimu Hongkongis Hiina Rahvavabariigile üle andis, lubas Hiina põhimõtet "Üks riik, kaks süsteemi" järgides Hongkongil säilitada tugeva autonoomia, mis väljendus ka ajakirjanduses. Kui muidu oli Hiinas ajakirjandus tugeva tsensuuri all, siis Hongkongi ajalehed säilitasid oma tugeva ja iseseisva ajakirjanduse. Kuigi tollane ajalehe omanik meediamagnaat Rupert Murdoch (kellele kuulus SCMP 1980. aastatest kuni 2000. aastate keskpaigani), oli aeg-ajalt sekkunud ajakirjanike töösse, säilitas ajaleht laias plaanis oma iseseisvuse ja vabadused kuni 2020. aastani.[1]

2000. aastate keskpaigus ostis lehe malaisia miljardär Robert Kuok, kes selle müüs Alibabale 2015. aastal. Alibaba võttis fookusesse SCMP laiendamise sihiga tuua ingliskeelsete lugejateni kogu Hiinas toimuv ning otsiti ajakirjanduspartnereid läänes, sealhulgas olid kontaktivariantideks Politico ja The Atlantic. Koroonapandeemia tõstis lugejate arv tänapäevase 50 miljoni lugejani, kolme aasta jooksul kasvas lugejate arvu kümme korda, kolmandik lugejaid olid Ameerika Ühendriikides. Sellegipoolest on ajaleht hädas kasumi saavutamisega ning Alibaba ajal hakkas SCMP üle võtma Hiina ametlikku arvamust poliitilistel teemadel.[1]

2019.–2020. aasta Hongkongi meeleavalduste ajal kehtestas Hiina enam-vähem efektiivse tsensuuri SCMP üle: ajaleht tutvustas protestijaid kui pahategijaid ja politseid kui kangelasi ning toimetajad muutsid tihti reporterite kirjeldusi rahutustest võimule sobivamaks. 30. juunil 2020 vastu võetud Hongkongi julgeolekuseaduse järel on SCMP kindlalt allutatud Hiina võimule. Võrreldes Hiina ajakirjandusega on SCMP jätkuvalt mitmekesine ja julgemate väidetega, aga avalikke riigikriitilisi sõnumeid ajalehest enam ei leia ning isemeelsemaid ajakirjanikke ajalehe toimetus ei soosi.[1]

ViitedRedigeeri

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Timothy McLaughlin (01.08.2020). "A NEWSROOM AT THE EDGE OF AUTOCRACY". The Atlantic. Vaadatud 12.04.2022.